sep 11

Het ‘ heuglijke” feit doet zich nu voor, dat een kwart van de leraren niet bevoegd is, blijkt deze maand uit de cijfers van het Ministerie van Onderwijs. Het Nederlandse onderwijs telt zo”n 100.000 docenten, waarvan er dus 25.000 niet bevoegd zijn. Het komt zelfs veelvuldig voor, dat eindexamenklassen les krijgen van deze ongekwalificeerde docenten. Volgens de onderwijssocioloog M. Vermeulen wordt dit aantal in de nabije toekomst alleen nog maar groter, omdat het tekort aan leraren continu blijft stijgen. Aan het begin van een dit nieuwe schooljaar is het aantal vacatures in het voortgezet- en basisonderwijs met dertig procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Onder meer door uitval wegens ziekteverzuim neemt het aantal vacatures gedurende het schooljaar doorgaans nog verder toe. Voorts is er sprake van almaar afhakende leraren die het onderwijs wel voor gezien houden.

Terwijl in het basisonderwijs het niet getolereerd wordt dat er ongediplomeerden voor de klas staan, kan dat blijkbaar in het voortgezet onderwijs wel. Dit bevestigt het maatschappelijk beeld en het belachelijke idee ten onrechte, dat iedereen zomaar voor de klas kan staan. Het respect dat ouders en leerlingen ten aanzien van de docenten hebben, is al decennia tanende, maar zal door het feit dat één op de vier leerkrachten voor je neus niet adequaat is opgeleid, alleen nog maar meer afnemen. De onderwijsinspecties kennen deze problematiek Zij zeggen echter dat al die scholen voor voortgezet onderwijs niet in overtreding zijn, mits de desbetreffende leraar in opleiding een zogeheten opleidingsplan kan laten zien. Dat zulke plannen soms ettelijke jaren beslaan, wordt er niet bij gezegd. Dat de inspecties en directies elkaar een beetje willen en wetens foppen, voor het lapje houden, ook niet.

Zoals je wellicht weet, ben ik ook zo”n opgestapte docent, weliswaar hartstikke bevoegd voor verschillende vakken, maar helaas op zoek naar een andere invulling van mijn werkzaam bestaan. Het onderwijs is in feite boeiend, gevarieerd werk, dat als je er het talent voor hebt, erg bevredigend kan zijn. Onderwijs; elke dag weer anders, was ooit een wervende slogan. En het ligt ook niet aan de jeugd van tegenwoordig, daar is best mee te werken. Over de salarissen moet men ook niet klagen, die vallen reuze mee. En kijk eens even, hoeveel weken je per jaar niet werkt. Wat mij betreft jaagt de overheid, gesteund door pedagogische studiecentra en schimmige, beleidsmakende onderwijskundigen, getolereerd door kerndirecties zonder kennis van de werkvloer, de leraar de school uit. Elke keer Nog niet overtuigd, wat dacht je van twaalf progressieve jackpots? [lees meer…]MyJackpotCasino biedt meer dan 300 speel casinolen waaronder tafelspellen als roulette, poker, baccarat, craps, keno en blackjack. opnieuw vindt men vernieuwingen uit, die in de praktijk vernielingen zijn en op termijn wel weer worden afgeschaft. Voortschrijdend inzicht! M”n neus. Niet geluisterd naar de werkvloer.

Dat trekt dus menig leraar niet meer, wetend dat het zo niet werkt. Een kleine greep. In mijn bescheiden loopbaan creëerde men de basisschool. Nu is er de roep naar echte, oude kleuterleidsters. Weer Samen Naar School was het sein van de afbraak van het speciaal onderwijs. Deze arme kinderen lijden nu in het reguliere onderwijs en ontsporen in het VMBO. De basisvorming, inmiddels al weer afgeschaft, was een totale mislukking, een parodie op de ooit zo domme en rampzalige gedachte van de middenschool. De tweede fase in de bovenbouw is al een aantal maal aangepast en gaat nog een paar jaartjes mee, voordat ook deze vondst ten grave gaat. Tenslotte is er dan nu het Nieuwe Leren, competentiegericht je portfolio vullen, hetgeen gepraktiseerd wordt in het HBO en MBO. Pas op, ook scholen in het voortgezet onderwijs werken inmiddels volgens vier scenario”s. Hoe hoger het gevoerde getal, hoe meer Nieuw Leren het concept is. Vraaggestuurd onderwijs; zelfs studenten op de universiteit behappen dit concept soms niet.

Als deze ontwikkelingen zo doorgaan, dan is het predicaat kenniseconomie zeker niet lang meer van toepassing op Nederland. Dan kunnen overheid en CITO hand in hand roepen, dat de leerling in Nederland steeds hoger wordt opgeleid, maar dat is gebakken lucht, als je de opleidingen steeds meer devalueert. Symptomen zijn dagelijks waarneembaar. Wie kan de reken- en taaltoets voor de PABO-studenten nog maken? Ik kan je verzekeren dat deze het niveau van een goede leerling uit groep acht betreffen. Waarom geven sommige universiteiten spoedcursussen wiskunde aan nieuwe eerstejaars? We hebben het dan wel over afgestudeerde VWO-ers. Als we straks de situatie in het onderwijs hebben, dat niet of nauwelijks bevoegde docenten trachten wat kennis en vaardigheden over te brengen, geraakt Nederland steeds minder ontwikkeld. Er doemt een immens dreigende vicieuze cirkel op. Voor wie het terecht somber inziet, in België leert men nog correct Nederlands en rekenen. Emigreer.

 

Eén reactie op “Vijfentwintig procent onbevoegde docenten voor de klas!”

  1. SjaakMiltenburg:

    Hallo economieleraar.

    Mijn twijfels heb ik of u zich mij nog herinnert, ik heb het genoegen gehad in de periode 2003 – 2005 economieles van u te krijgen. Naast economie hadden wij contact over bijvoorbeeld voetbal.
    Ik als fervent Feyenoord aanhanger; en u als een supporter van een niet nader te noemen club A uit een niet nader te noemen stad A.

    Enige tijd geleden stuitte ik via de hyves pagina van een vriend op de uwe, en zodoende later ook op deze website.
    Ik weet me te herinneren dat u, in het per kwartaal verschijnende schoolblad van de blesewick, altijd een column schreef en hierin viel mij uw prettige stijl van schrijven al op. Op zijn tijd neem ik de moeite in een verlorenuur het een en ander van u te lezen, iets wat ik met plezier doe.

    Ik heb gelezen dat u inmiddels het onderwijs vaarwel heeft gezegd en een dappere poging onderneemt beroepsschrijver te worden.
    Ik wens u hierinveel succes alsmede in eventuele overige voorgenomen ondernemingen.

    Groeten,

    Sjaak Miltenburg

Reageer hierop